Speglar företagets utsida arbetsplatsens insida? : En kvalitativ studie rörande ett svenskt konsultföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Att företag strävar efter att vara attraktiva på marknaden är inget nytt fenomen, men hur de går tillväga för att vara det samtidigt som de är attraktiva arbetsgivare är något vi har valt att studera. Studien fokuserar på att undersöka hur företaget kan bibehålla faktorer som legitimitet och bra arbetsförhållanden samtidigt som de upprätthåller samhällets förväntningar. Vi har i denna studie valt att studera hur utsidan skiljer sig mot insidan på ett svenskt konsultbolag som arbetar inom infrastruktur. Forskning visar på att det krävs många faktorer för att ett företag ska kunna leva upp till den standard de vill uppnå, vilket kan ifrågasätta deras fasad om denna inte visar sig överensstämma med insidan och därmed de anställdas upplevelser. Syftet med vår uppsats är därför att studera ett företag för att se om utsidan, som vi externa aktörer tar del av, enligt de anställda på företaget speglar insidan. Även för att öka förståelsen för hur företagets agerande påverkar deras legitimitet. För att besvara syftet har vi samlat in och analyserat textmaterial från företagets officiella webbsajt samt utfört intervjuer med nuvarande anställda. Dessa material har vi därefter ställt mot varandra, vilka syftar att representera företagets utsida respektive insida, samt analyserat genom att applicera främst dramaturgiska begrepp, legitimitetsteori, institutionell teori och kontroll på. Resultatet av denna studie har påvisat att företaget har en bra grund för att utsidan speglar insidan, och att det som utlovas stämmer överens med vad som ges. Företaget har några punkter som fortfarande behöver utveckling för att nå det som utlovas via deras hemsida och diverse dokument. Det handlar om ifall företaget vill lägga resurser på denna utveckling och anser den som relevant. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)