Elevers perspektiv på matematikundervisning

Detta är en Magister-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas syn på matematikundervisningen. Undersökningen är gjord med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Studien inkluderade sju gymnasieelever från tre olika skolor, program och årskurser. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Resultaten analyserades med en deduktiv tematisk analys. Studien använde McLeods tre affektiva aspekter; föreställningar, attityder och känslor som ett ramverk för att finna mönster i elevers syn på matematikundervisning. Resultaten visade att elevernas föreställningar om ämnet matematik var varierande, från att finna ämnet roligt och intressant till att uppleva det som utmanande och tråkigt. Dessa föreställningar påverkar deras motivation att engagera sig i matematikundervisningen. Dessutom påverkas elevernas attityder till matematik av deras prestationer. Goda prestationer kan öka motivationen och intresset för ämnet, medan svårigheter kan leda till en negativ attityd. Lärarens roll är avgörande för elevernas attityder, en positiv och engagerad lärare kan göra matematikundervisningen mer givande. På liknande sätt spelar känslor en betydande roll i elevers inlärning och upplevelse av ämnet matematik. Eleverna kan känna både positiva och negativa känslor när de arbetar med matematiska problem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)