Miljökvalitet och tillfälliga förskolegårdar : en undersökning av goda utemiljöer och utvärdering av åtta modulförskolor i Mellansverige

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Tillfälliga lösningar för förskoleverksamhet som utgår ifrån paviljonger eller moduler har blivit en vanlig lösning för att tillgodose kommuners behov av förskoleplatser. Då denna typ av lösningar har en tendens att blir fler och långvariga är det viktigt att ställa krav på deras utemiljöer. Det övergripande målet med arbetet var att undersöka och lokalisera vad som skapar en god utemiljö vid förskolor där barns lek och lärande främjas. Ytterligare ett mål var att kartlägga ett antal gårdar vid tillfälliga modul- eller paviljongförskolor i Mellansverige för att analysera deras innehåll, kvaliteter och förutsättningar. Genom en litteraturstudie identifierades viktiga fysiska element och platsaktiviteter för lek och lärande vilket efterföljdes av studiebesök på åtta tillfälliga förskolegårdar där utemiljöernas innehåll studerades med hjälp av ett eget framtaget analysverktyg. Syftet med studien var att belysa och lyfta fram element som i utemiljön skapar en god miljö för barns lek och lärande, samt att diskutera viktiga faktorer i planeringen av tillfälliga förskolegårdar. En diskussion förs kring studiebesökens resultat med slutsatser om vad som kan vara viktiga överväganden för att skapa en god utemiljö för barns lek och lärande, oavsett förutsättningarna på platsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)