Ställ till med en scen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den moderna demokratin är på väg mot ett allt mer individualistisk samhälle där utomparlamentariska aktörer som tidigare haft en direkt möjlighet att påverka politiska beslut nu blivit allt mer beroende av indirekta påverkansmetoder. I och med ett ökat beroende av bland annat public relations och direkta aktioner har också media har fått en allt mer central roll i den politiska debatten. Forskningen inom medierelationer och public relations har länge fokuserat på de starka källornas relation till media i tron om att svagare källor inte haft något reell möjlighet att påverka. Senare studier visar dock att även svaga källor kan använda sig av medierelationer för att uppnås sina mål. Syftet med denna uppsats är att bidra till den befintliga forskningen genom att få en bredare kunskap om hur sociala rörelser arbetar med civil olydnad inom sitt arbete med nyhetsrelationer. Studiens empiriska material baseras på sex semistrukturerade intervjuer från tre olika sociala rörelser. Undersökningens resultat visar att civil olydnad kan vara ett effektivt verktyg för att för att få medial uppmärksamhet. Dettas sker främst genom att nyhetsvärdet kan öka på grund av en händelses olagliga natur och dess sensationella och avvikande inslag, men även aktivisternas vilja att offra något ytterligare kan öka nyhetsvärdet. Med hjälp av det ökade nyhetsvärde har också sociala rörelser fått möjligheten att lyfta frågor som media i vanliga fall inte tar upp. Vidare visar resultaten att subventionerad information är ett viktigt inslag i aktioner av civil olydnad, inte minst i och med att civil olydnad kan ses som en form av subventionerad information och en så kallad pseudohändelse, men också för att tillhandahållande av information kring en händelse kan vara avgörande för att denna händelse rapporteras i media. Organisationernas arbete med att gestalta civil olydnad har också visat sig vara ett viktigt inslag för att påverka gestaltningen av en händelse i media och för att försöka legitimera aktionsformen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)