Musikimplementationens påverkan på spelupplevelse : En undersökning kring hur valbar icke-diegetisk musik i ett spel påverkar spelupplevelsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: David Siljeholm; [2023]

Nyckelord: Musik; implementation; spelupplevelse; datorspel; immersion;

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning var att observera hur spelupplevelsen påverkas av en musikimplementation med tre valbara kontrasterande kompositioner gentemot en förutbestämd komposition. Undersökningen baserades på tidigare forskning som undersökt musikens inverkan på upplevelse och prestation. I studien fann de att det fundamentala problemet med musikimplementation för spelutvecklare är det omfattande arbetet den växande spelindustrin kräver. De metoder som används idag redogörs som otillräckliga av olika anledningar. Därav presenteras i denna studie en alternativ metod till musikimplementation i spel. Detta hoppas även starta en dialog kring musikens funktionalitet och inverkan på spel. Två identiska spelartefakter skapades med varierande musikimplementation och spelupplevelsen av dessa analyserades med hjälp av en kvalitativ datainsamlingsmetod. Ingen generell slutsats gick att dra utifrån deltagarnas respons eftersom de upplevde implementationen som positiv men också distraherande och kunde därför inte visa på nytta. På sikt är förhoppningen att mer kreativa lösningar inom musikimplementation i spel kan uppnås. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)