Motorik Ett medvetet arbetssätt bland pedagoger?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Linda Gustafsson; Steiney Kristinsdottir; [2008]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Syfte:Syftet med föreliggande studie är att undersöka i vilken utsträckning pedagoger från förskolaupp till skolår 3 arbetar medvetet med motorisk rörelseträning. Vidare att undersöka ompedagogerna arbetar med motorik utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.Metod:Vi valde i vår studie att använda oss av litteratur och intervjuer av pedagoger för att få svar påvårt syfte. Vår studie riktar sig mot förskolan till och med skolår tre. Vi har intervjuat tiopedagoger, samtliga är kvinnor.Resultat:Vi kan i vårt resultat se att de flesta av pedagogerna är mer eller mindre medvetna om hurviktig motoriken är för barn. De är alla överens om att det handlar om rörelse och förmåga tillrörelse. Pedagogens betydelse för barns motoriska utveckling spelar en mycket central roll.Detta då de för det första fungerar som en inspiratör, för det andra en förebild och för dettredje den som kontrollerar och utformar den verksamhet inom vilken barnen rör sig. Det blirdärför viktigt att pedagogerna har den kunskapen om deras betydelse för barnens motoriskautveckling. Det finns pedagoger bland de intervjuade som är medvetna om vilken betydelsede har, men som inte arbetar aktivt för att stimulera barnens motoriska utveckling. Detframkom att samtliga intervjuade är medvetna om att barnen tränar sin motorik under helaskoldagen. Det betyder dock inte att det är ett medvetet arbetssätt av pedagogerna, då barnenfår in den mesta motoriska träningen gratis. I den verksamhet som pedagogerna iundersökningsgruppen arbetar var den planerade tiden för specifik motorisk träning begränsadtill en timme i veckan. Därefter är det spontan aktivitet som räknas som motorisk träning.De som arbetar medvetet med motorik uppfattar vi har ett större intresse av rörelse och idrott.Slutsatsen är att på alla förskolor och skolor som vi har intervjuat på har majoriteten planeradtid för motorisk träning. Samtliga som har inplanerad tid arbetar utifrån ett vetenskapligtförhållningssätt. Detta är ett mycket positivt resultat av vår studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)