Lekens betydelse för barns lärande och utveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Bakgrund: Stor del av barns vardag ägnas åt lek, därför ska den ha en central plats i förskolans verksamhet. För att leken ska kunna leda till lärande och utveckling så behövs en stimulerande miljö och samspel med andra människor. Pedagogerna har en roll att vara engagerade och skapa förutsättningar för barn att leka, både själva och tillsammans med andra. Syfte: Studiens övergripande syfte är att bidra med kunskap om lek och lärande i en förskolekontext. Mer specifikt är det förskollärares uppfattningar om lek i relation till utveckling och lärande som är i fokus. Metod: Denna studie bygger på kvalitativa semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sex förskollärare. Resultat: Resultatet visar att förskollärarna uppfattar att leken är ett viktigt redskap när det kommer till barns lärande och utveckling. Förskollärarnas roll anses vara viktig i barnens lek genom att de ska stötta och vara närvarande. Framför allt uppfattar förskollärarna att leken kan användas som ett redskap i alla situationer där pedagogen har en intention att barnen ska lära sig. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)