LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. Empirin bestod av kvalitativa intervjuer och läroplanstexter som genom hermeneutiskt arbetssätt lästs och analyserats. Undersökningen gav svar på två frågeställningar: Vilka likheter och skillnader finns i framskrivningen av EU:s nyckelkompetenser i de tre kursplanerna ochderas betygskriterier? Hur tar sig nyckelkompetenserna uttryck i slöjdlärarnas utformning avundervisningen? Resultatet visade att nyckelkompetenserna ingår i slöjdundervisningen men att de inte är tydligt uttalade. I den finländska och åländska kursplanen i slöjd är kompetenserna i något omformulerad form sammankopplade med undervisningsmål och ämnesinnehåll. I den svenskakursplanen nämns inte kompetenserna, men innebörden av dem finns inkluderad i läroplanens allmänna del.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)