"Eftersom jag är dålig på musikteori hade det varit värdelöst att hamna med massa Hayden." En fallstudie om elevers attityder till nivågruppering inom matematik och musikteori på gymnasiet.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Nivågruppering är en företeelse också i den svenska gymnasieskolan. Två ämnen som berörs avdetta är matematik och musikteori på musikgymnasiet. Vi upplever en skillnad med avseende påämne i lärarnas attityd till detta, en skillnad som också verkar finnas i samhällsdebatten; det ansesmer kontroversiellt att gruppera elever efter deras färdigheter i teoretiska ämnen än estetiska. Våruppfattning är också att man sällan tar hänsyn till elevers åsikter i frågan, en uppfattning somförstärks av att det inte finns några studier om gymnasieelevers attityder till nivågruppering.Vi har med denna uppsats velat undersöka huruvida dessa skillnader i attityder påverkar hur vanligtförekommande nivågruppering är inom matematik respektive musikteori. Ett annat syfte har varitatt utforska gymnasieelevers syn på denna undervisningsform. Studien är gjord i två delar, enkartläggning om hur utbredd nivågruppering är i Göteborgsregionen och en enkätundersökning av11 elever som omfattas av nivågruppering. Enkäten har analyserats som en fallstudie med hjälp avkluster- och faktoranalys.Vi har märkt en skillnad mellan matematik- och musiklärares inställning till, och utbredning avnivågruppering. 7 av 0 skolor tillämpar nivågruppering inom matematik, medan 6 av 7musikgymnasier gör det. Musiklärare finner det i allmänhet helt okontroversiellt att dela in eleverefter förmåga, medan matematiklärare är mer reserverade och har större medvetenhet omnivågrupperingars problematik.Vi kan inte utläsa någon skillnad mellan musik- och matematikelever attityder, däremot finns enskillnad mellan elevers studiesituation med avseende på deras arbetsinsats. De ambitiösa elevernasom jobbar på lektionerna upplever mindre stress och större kontroll över sin studiesituation. Dessaelever återfinns i huvudsak i de högre nivågrupperna. Gymnasieelever oavsett ämne har i allmänheten positiv attityd till att grupperas efter förkunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)