Barns erfarenheter av att vårdas på vuxenavdelning : En integrativ litteraturöversikt

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Drygt 25 procent av alla barn som vårdas inom slutenvård i Sverige vårdas på vuxenavdelning. Orsakerna till detta varierar och kan bero på distans, platsbrist eller behov av specifik kompetens och vård. Likande anledningar kan ses i USA där över 70 % barn vårdas på en vuxenavdelning när de är i behov av sjukhusvård. Barnets delaktighet i sin egen behandling är en viktig aspekt vid vård på sjukhus. Barnets utvecklingsfaser bör tas i beaktning och deras åsikter respekteras för att kunna bedriva en trygg och patientsäker vård. Vårdnadshavarens närvaro ökar även trygghetskänslan för barnet. Syftet med denna integrativa litteraturöversikt var att granska tidigare forskning kring barns erfarenheter av att vårdas på en vuxenavdelning. Sökning i fem databaser genererade sju artiklar som har analyserats systematiskt utifrån en induktiv metod med innehållsanalys enligt Elo och Kyngäs. I resultatet framkom två huvudkategorier som visade sig vara problematiska: Betydelsen av delaktighet i vården och Den vårdande miljöns betydelse. För att främja hållbar utveckling för barn krävs att personalen som vårdar dem har rätt kunskap och kompetens. En väl anpassad och trygg vårdmiljö med adekvat information utifrån barnets kunskapsnivå kan generera en känsla av säkrare vård och en förståelse av sin omgivning. Det finns ännu ingen forskning i Sverige om hur barn upplever vård på en vuxenavdelning, vilket kan driva vården framåt för en sannolikt bättre vårdupplevelse utifrån barnperspektivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)