Hur sjuksköterskor främjar hopp hos patienter med cancersjukdom

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Sammanfattning: Introduktion Forskning visar att patienter, trots svår cancersjukdom, kan hantera sin situation på ett sådant sätt att de upplever hög grad av hopp. Kunskapen om de faktorer som påverkar patienternas upplevelse av hopp är mindre kända vilket skapar utrymme för ytterligare forskning. Syfte Syftet med litteraturstudien var att belysa faktorer som påverkar upplevelsen av hopp hos patienten med cancersjukdom samt vilken betydelse sjuksköterskan har i bevarandet och skapandet av hopp. Metod Litteraturstudie som är grundad på 14 artiklar, funna via artikelsökning i PubMed och manuell sökning. Resultat Faktorer som hade betydelse för patientens upplevelse av hopp fann de inom sig själva, sina närstående och hos sjuksköterskan. De försökte finna en normalitet i tillvaron, upprättade kortsiktiga, uppnåbara mål, tänka positivt. Den trygghet som patienten upplevde hos sjuksköterskan byggdes på hans/hennes personlighet, bemötande, kunskaper och tekniska utförande. Diskussion Hopp är en process som startar med hopp om något, t.ex. att bli botad för att sedan övergå till att leva i hoppet och slutligen försonas med liv och död. Processen upplever vi som påtaglig hos de patienter vi träffar och vi ser det som en av de främsta uppgifterna sjuksköterskor i palliativ omvårdnad har, att guida patienterna genom denna för att slutligen uppnå en god död. Slutsats Sjuksköterskor har en betydelsefull roll i främjandet av patienternas upplevelse av hopp. Enligt Travelbee är ett av sjuksköterskans mål att uppnå ”rapport” med patienterna, för att skapa tillit och förtroende. I framtida sjukvård är det viktigt att ”rapportens” betydelse tydligt lyfts fram och medvetandegörs för sjuksköterskorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)