Skolans främjande och förebyggande arbete kring studierelaterad stress bland gymnasieelever : En intervjustudie med personal ur elevhälsan

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Svensk skola och elevhälsa har ett gemensamt uppdrag att bidra till en skolmiljö som främjar lärande, utveckling och hälsa. Upplevelsen av höga skolkrav i kombination med den negativa utvecklingen av ungas psykiska ohälsa riskerar äventyra ungas möjligheter att fullfölja sina gymnasiestudier. Syfte: Studien avser undersöka elevhälsopersonalens erfarenheter av framgångsfaktorer kring skolans hälsouppdrag och arbete för att minska studierelaterad stress bland gymnasieelever. Metod: Studien har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats. Datamaterialet har analyserats utifrån en kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Ett ändamålsenligt urval har skett. N=8 från tre olika skolor. Slutsats: Studien drar slutsatsen att ett framgångsrikt arbete kring elevers hälsa förutsätter att skolans medarbetare har en samsyn gällande det gemensamma hälsouppdraget. Skolorna i studien har satt psykisk ohälsa och studierelaterad stress på agendan och det pågår såväl fortbildning bland personal som förebyggande insatser. Många insatser utgår ifrån socialt stöd men även generella anpassningar sker i undervisningen för att öka elevers förutsättningar till förutsägbarhet och kontroll. Studierelaterad stress är en riskfaktor som kan leda till psykiska besvär. Urvalet av skolorna har skett utifrån syftet att belysa goda exempel. Ledarskapet är viktigt för att ge elevhälsofrågorna legitimitet. På skolorna i studien finns organisatoriska förutsättningar för tvärprofessionella samarbeten. Hälsofrämjande insatser på gruppnivå är dock svåra att få till eftersom de konkurrerar med många andra aktiviteter som ska rymmas inom lärarnas och elevernas schema. Struktur och rutiner kring överlämningar från grundskola till gymnasium för elever med behov av extra stöd är en viktig tidig insats enligt studiens slutsatser. Likaså behovet av att införa ett ämne i Livskunskap på schemat

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)