Gamification – En strategi för att skapa användarengagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Denna studie behandlar gamification som strategi för att skapa användarengagemang. Gamification innebär användandet av spelmekanismer inom icke spelkontexter. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie om gamifications potential att påverka resenärers beteende, med fokus på att få dem att resa mer kollektivt. Användandet av spelmekanismer syftar till att i ett första skede skapa yttre motivation genom belöningar, för att därefter trigga användarnas inre motivation, vilket innebär en genuin vilja att utföra en uppgift. Studien visar att kollektivtrafiken är en kontext där gamification har god möjlighet att göra nytta. Vår undersökning visar att den största utmaningen är att trigga den inre motivationen hos resenärer. Det är dock även här den största möjligheten finns med att applicera gamification på kollektivtrafiken, då det främst är den inre motivationen som skapar användarengagemang. När användarengagemang skapas genom att den inre motivationen höjs skapas en värdefullare användningsupplevelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)