Geografiundervisning och didaktiska val för lärare med elever i behov av särskilt stöd : Eleven i centrum

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Det finns ett antal olika studier om geografiundervisning i svensk grundskola, men inte med avseende på geografiundervisning på resursskolor. Elever som har behov av mer stöd än vad som kan tillgodoses genom den ordinarie skolan, har därför möjlighet att få sin undervisning på resursskolor. Denna studie undersöker likheter och olikheter gällande hur geografiundervisning ser ut mellan resursskolor och ordinarie skolformer, samt även hur geografiundervisningen planeras på resursskolor. För att ta reda på detta användes halvstrukturerade intervjuer som insamlingsmetod. Resultatet pekar på att likheterna mellan skolformerna är flera än olikheterna. Varje enskild lärare i ordinarie skolform har sitt eget unika sätt att arbeta, och resultatet är inte annorlunda på resursskolor. Förekomsten av GIS, Nationella prov, inhämtning av stoff från internet eller läromedel, ämnessamverkan eller ämnesintegrering varierar i förekomst mellan olika lärare i båda skolformerna. När lärare planerar och utför sin undervisning på resursskolor är det alltid varje enskild elev i centrum och hens behov av stöd för att klara av undervisningen, vilket ofta resulterar till en individualiserad undervisning. Sammanfattningsvis tolkas resultatet att lärare på resursskolor måste ha en hög didaktisk kompetens på individnivå, medan lärare i ordinarie skolform behöver en didaktisk kompetens som sträcker sig på gruppnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)