Vägen in i den svenska skolan : Tio gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Den svenska skolan har under de senaste åren tagit emot många elever med svenska som sitt andraspråk och vi möter dem dagligen i våra arbeten som speciallärare på gymnasiet. Vi ville med vår studie ta vara på elevernas egna berättelser ang. möjligheter och hinder i skolan, för att få syn på olika påverkansfaktorer som spelar roll för skolgången. Detta för att kunna utforma en så bra skolgång som möjligt för denna elevgrupp. Studiens syfte var att beskriva några elevers upplevelser och erfarenheter kring att komma till Sverige och den svenska skolan samt att lära sig svenska som sitt andraspråk och analysera detta utifrån ett sociokulturellt och utvecklingsekologiskt perspektiv. Studiens frågeställningar var: Vilka möjligheter och hinder påverkar lärandet och skolsituationen enligt tio gymnasieungdomar med svenska som andraspråk? Hur förhåller sig deras utsagor och upplevelser till ett sociokulturellt och utvecklingsekologiskt perspektiv? För detta självständiga arbete valde vi en kvalitativ ansats med fenomenologisk grund och utgick från det sociokulturella perspektivet. Vi tog stöd i Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell för att ge en helhetsbild över vad i omgivningen som påverkar individen. Som metod valde vi att genomföra tio semi-strukturerade intervjuer med stöd av en samtalsmodell. I studien deltog totalt tio elever som gick sista året på gymnasiet, fem pojkar respektive fem flickor, med svenska som andraspråk. Resultatet visade att vi behöver ett mer medvetet språkutvecklande arbetssätt i skolan och ökad förståelse för och kunskaper om denna elevgrupp. Resultatet visade även att elevernas kunskap om vårt skolsystem och skolans betygskriterier påverkar deras skolresultat. Det är en stor utmaning för skolan att möta alla dessa individer med svenska som andraspråk då det är en mycket heterogen grupp med skilda bakgrunder, erfarenheter och kunskaper. Vi såg att allt detta synliggörs och kan bemötas genom Banks multikulturella klassrumsundervisning. Genom Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell kunde vi även se hur individen samspelade med sin omgivning och modellen blev ett bra verktyg att använda för att få syn på hur komplex livssituationen och skolsituationen kan vara för en elev med svenska som andraspråk.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)