Lärares beskrivningar av en tillgänglig och inkluderande lärmiljö.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie handlar om att skapa kunskap om hur lärare i fritidshem resonerar kring att organiserar en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever på fritidshemmet. Studien har utgått från det socialkonstruktivistiska perspektivet där vi även tagit avstamp i viktiga specialpedagogiska begrepp som relationella-och kategoriska perspektivet samt dilemmaperspektivet. Undersökningsmetoden som vi använde var semistrukturerade intervjuer som är av kvalitativ art. Vi intervjuade sju respondenter från sju olika fritidshem. Med analysen av empirin skapade vi två olika huvudteman för hur personalen beskriver att de inkluderar alla elever på fritidshemmet. Resultatet pekar på att lärarna behöver rätt förutsättningar såsom planeringstid, behörig personal, ändamålsenliga lokaler och mindre elevgrupper för att kunna arbeta med att anpassa undervisningen och använda olika arbetssätt för att organisera en tillgänglig och inkluderande lärmiljö. Slutsatsen med vår studie är att lärarna på fritidshemmet ständigt utmanas med att se alla elever och deras behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)