Kan variabler avseende tal och språk vid 7 års ålder förutsäga läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk- gomspalt?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Sammanfattning Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om relationen mellan tal och språk vid 7 års ålder och läsförmågan vid 10 års ålder hos barn med unilateral läpp- käk-och gomspalt (LKG). Metod: Det var 59 barn i 7 års ålder som testades med Bussagan, FONOLEK och SVANTE av logopederna vid de olika LKG-centra. Från Bussagan beräknade vi yttrandemedellängd i ord, grammatisk komplexitet, lexikal variation, grammatiska fel och vi poängsatte förmågan att återge information vid återberättande. Genom FONOLEK bedömdes fonologisk medvetenhet av logopederna vid de olika LKG-centra. För SVANTE var bedömning av artikulation och en skattning av velofarynxfunktionen uträknad av logopederna vid de olika LKG-centra. När barnen var 10 år testade logopederna 56 av dem med deltestet läsförståelse i LäSt som mått på läsförståelseförmåga. Resultat: En regressionsmodell med störst R Square värde förklarade 24% av variansen i läsförmågan vid 10 års ålder. De variabler som hade störst förklaringsgrad var lexikal variation (6,76%) och fonologisk medvetenhet (4,84%). Variabeln med lägst förklaringsgrad var grammatisk komplexitet (0,04). Slutsats: Resultaten tyder på att lexikal variation och fonologisk medvetenhet kan predicera läsförmågan hos barn med unilateral LKG vid 10 års ålder. Samtidigt som lexikal variation och fonologisk medvetenhet kan vara tidiga prediktorer av läsförmågan förklaras endast en liten del av läsförmågan av dessa variabler och därför är framtida studier på prediktorer av läsförmågan hos barn med unilateral LKG viktiga. Sökord: Unilateral läpp- käk- och gomspalt, läsförmåga, fonologisk medvetenhet, lexikal variation, procent korrekta konsonanter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)