Flerspråkighet i den moderna förskolan : Tankar om inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Vi kommer i denna studie undersöka vikten av inkludering, undervisning, planering och flerspråkighet. Dessa begrepp anser vi spela en central roll i att skapa en givande och inkluderande lärmiljö för alla barn. En närgående förklaring på begreppen inkludering och flerspråkighet kommer att ske längre fram i denna studie, detta eftersom begreppen inkludering och flerspråkighet är centrala begrepp i vår studie och som kommer att stå i mycket fokus för vårt arbete. Detta arbete har som avsikt att ta reda på hur förskolepedagoger planerar för att inkludera flerspråkiga barn inom förskolans verksamhet. Arbetet har även som avsikt att beskriva hur förskolepedagoger arbetar i praktiken för att inkludera flerspråkiga barn. Vi kommer i denna studie lyfta upp problem och svårigheter som kan finnas i inkluderandet av flerspråkiga barn, samt lyfta upp innebörden av förskolepedagogers planeringstid, vilka konsekvenser som förekommer när planeringen inte går att ha. Vår studie baseras utifrån fem stycken semistrukturerade intervjuer som ligger till grund för de svar som senare kommer att presenteras. Vi har valt att fokusera på tre stycken frågeställningar. För att dessa tre ska kunna gå att besvaras kommer vi att både använda oss av relevant forskning, men även av två stycken teoretiska perspektiv i form av det systematiska kvalitetsarbetet och den sociokulturella teorin. Slutsatsen och resultaten kan sammanfattas genom att konstatera att planeringen som genomförs är en avgörande faktor för att inkludera alla barn i förskolans undervisning. Resultatet visar även på en brist gällande planeringstid, vilket påverkar förskolepedagogernas sätt att faktiskt planera för att inkludera alla barn i undervisningen. Dessutom finner vi en markant skillnad i hur yngre barn och äldre barns avdelningar arbetar med inkludering av flerspråkiga barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)