Samarbetet mellan NIU och fotbollsklubbar : Hur fungerar Stockholms NIU-skolor med inriktning fotboll?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

Sammanfattning: Syfte och frågeställning Syftet med undersökningen är att få undersöka hur NIU gymnasieskolor i Stockholm och i närområdet till Stockholm fungerar och samarbetar med fotbollsföreningar. För att försöka nå studiens syfte kommer följande frågeställningar att genomsyra uppsatsen. Varför finns NIU på ert gymnasium?Hur anställer skolan tränare till NIU?Vem är det som sätter betygen i ämnet specialidrott? Metod I studien användes en kvalitativ metod för att kunna få fram svar på vårt syfte och frågeställningar. Fem skolor med NIU-verksamhet inom Stockholms närområde valde att tacka ja till att intervjuas. Studien utgår från ramfaktorteorin. Resultat Det visades i studiens resultat att skolornas största målsättning med att ha NIU på sitt gymnasium var för att hjälpa till att skapa framtida elitfotbollsspelare. Gällande rekrytering av lärare eller tränare så ser det olika ut på de olika gymnasierna. Tre skolor som hade anställda specialidrottslärare hade också ansvar för betygen vilket även står med i deras arbetsuppgifter. Betygsättningen på dessa skolor sker via dialog med tränaren från respektive träningsgrupp.  Slutsats Studiens slutsats är att det skiljer sig lite från gymnasieskola till gymnasieskola på hur de anställer lärare eller tränare. Majoriteten av skolorna använde sig av anställda specialidrottslärare som satte betygen. Alla skolor hade samma målsättning med NIU-verksamheten.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)