Värdegrundande fostran : En kvantitativ studie om värderingsskillnader mellan generationerna skolade under den svenska skolans läroplaner Lgr 80 och Lpo 94

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Marcus Bergsten; Agnes Norman; [2018]

Nyckelord: generationer; värderingar; läroplan;

Sammanfattning: Studien undersöker om två närliggande generationer uppvisar tendenser till olika värderingar och om det går att se liknande tendenser i skillnader mellan de läroplaner som var aktuella då respektive generation gick i skolan. Ambitionen är inte att studera om värderingar formas i skolan eller hur stort inflytande skolan har på värderingsformande, utan ambitionen är att undersöka om det går att se liknande tendenser i värderingsskillnader uttryckta av generationerna och skillnader påvisade i läroplanerna.                 Syftet är att urskilja om värderingar skiljer sig mellan de generationer som fostrats under läroplanerna Lgr 80 och Lpo 94. Studien utgår från tidigare forskning om värderingar, generationer och den svenska skolans läroplaner, samt skolans fostrande uppdrag för att få en överblick över forskningsfältet och underlag för analys, samt diskussion om resultatet.      Analysen sker genom korstabulering av data från World Values Surveys enkätstudie i Sverige år 2011. Forskargruppen WVS jobbar internationellt och producerar forskning som citeras världen över och dess data finns tillgänglig offentligt för analys och forskning utanför WVS.      Resultatet visar att generationerna uppvisar signifikanta skillnader gällande egenskaper de anser vara viktiga att barn lär sig i hemmet. Utifrån Ronald Ingleharts två hypoteser socialisationsteorin och knapphetshypotesen diskuteras resultatet och dras slutsatser, för att sedan lägga fram hur studien bidragit till forskningsfältet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)