Spelet i spelet : En studie om könsuppdelade ensemblelektioner
Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att synliggöra tjejer och killars perspektiv på sina ageranden i en könsuppdelad ensembleundervisning. Studien behandlar också lärarens perspektiv på elevernas agerande i den här undervisningssituationen. Såväl lärarens som elevernas synpunkter på denna form av undervisning sammanställs och presenteras i resultatkapitlet. De teoretiska utgångspunkterna är baserade på Butlers (1990) genusvetenskapliga studier. Där behandlas bland annat genusstrukturer, performans och performativitet, heteronormativitet och genuskomplexitet. Resultatet visar att denna struktur i undervisningen mottas positivt av samtliga elever. Såväl flickorna som pojkarna tycker att de har fått möjlighet att lära sig instrument i en tryggare miljö i och med enbart samkönade musikensembler.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)