Sökning: "Eget Arbete matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Eget Arbete matematik.

  1. 1. Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexander Cole; [2023-04-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; programmering; matematiklärare; ;

    Sammanfattning : Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta innehåller moment där digitala verktyg används. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares syn på läxor inom matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Josefin Sjöland; Emilia Westberg; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; lärares syn; matematik; matematikläxa; syfte;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om begreppet läxor inom matematikundervisningen och innehåller en sammanställning av några lärares syn på läxor. Det vi ville undersöka är hur lärare definierar begreppet läxa, vad lärare vill uppnå med läxor, hur läxorna är utformade samt om vårdnadshavare förväntas hjälpa till. LÄS MER

  3. 3. Lärares matemtikundervisning och hur den kan stödja elevers utveckling av resonemangsförmågan i årskurs 2-3 : En intervjustudie i lärares uppfattningar av matematiska resonemang och hur de organiserar undervisningen för att främja förmågan att föra och följa matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Andersson Rosenkvist; Nathalie Coughlin; [2023]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; imitative reasoning; creative reasoning; mathematical communication; perceptions; primary school; Matematiska resonemang; imitativa resonemang; kreativa resonemang; matematisk kommunikation; uppfattningar; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på förmågan att föra och följa matematiska resonemang och hur lärares matematikundervisning kan organiseras för att möjliggöra för elever att främja denna förmåga. Vi har använt oss av ett ramverk beskrivet av Herbert m.fl. LÄS MER

  4. 4. ”Vi behöver bli bättre på att bygga broar mellan görande och lärande” : En kvalitativ studie om NO-lärares undervisning om systematiska undersökningar i skolåren 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Engblom-Danielsson; [2022]
    Nyckelord :förmåga; guidning; inquiry; naturvetenskap; scaffolding;

    Sammanfattning : Denna studie belyser systematiska undersökningar i den naturvetenskapliga undervisningen i skolåren 4-6. Studien motiverades utifrån att undersökande arbete inte är särskilt vanligt förekommande i grundskolans mellanår, trots att systematiska undersökningar utgör en central del i kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelse av matematik på skolor med högre- respektive lägre socioekonomisk profil: en kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jack Knutsson; [2022]
    Nyckelord :socio-economic status; parents level of education; mathematics education; quantitative survey; equality in education; socioekonomisk status; föräldrarnas utbildningsnivå; matematikutbildning; kvantitativ undersökning; likvärdighet utbildning;

    Sammanfattning : Detta arbete har, med ett kvantitativt arbetssätt, undersökt hur socioekonomisk ojämlikhet kan påverka matematikutbildning på grundskolan. Syftet med detta arbete är att undersöka hur 15-åriga högstadieelever på skolor med högre respektive lägre genomsnittlig socioekonomisk profil upplever matematikundervisningen. LÄS MER