Sökning: "Sociala medier fördelar och nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Sociala medier fördelar och nackdelar.

  1. 1. “Let me De-influence you” : En kvalitativ studie av fenomenet De-influencing på TikTok

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Linnéa Björnbom; Josefin Appelberg; [2023]
    Nyckelord :De-influencing; Influencer Marketing; Corporate Social Responsibility; hållbarhetskommunikation; förtroende 1;

    Sammanfattning : I dagens samhälle bidrar influencers till den köphets och konsumtionskultur som råder på sociala medier. Som en protest mot detta uppkom fenomenet de-influencing på sociala plattformar i början av 2023. De-influencing fördömer konsumtionskulturen och sägs vara en motreaktion på traditionell influencer marketing. LÄS MER

  2. 2. Konsumenters uppfattning om äkthet inom influencers reklam på Instagram : En kvalitativ studie om konsumenters upplevelser av autenticitet inom influencers reklam

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Leen Jumaa; Pahyam Ali; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; Authenticity; Advertising; Electronic Word-of-Mouth; Consumers trust; Influencer marketing; Autenticitet; Reklam; Elektronisk Word-of-Mouth; Konsumenternas förtroende;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit dynamiskt runt om i världen, det utvecklas ständigt och tar nya varianter. Den digitala utvecklingen har lett till övergången från massmarknadsföring till en alltmer trendig influencer marketing. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsrapporter är bra men inte lätt att använda : En kvalitativ undersökning av hållbarhetsrapporter utifrån svenska privatinvesterare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Bazvand Amin; Alisina Heydari; [2023]
    Nyckelord :Retail investors; Sustainability reports; GRI and ESG-ratings; attitude; Privatinvesterare; hållbarhetsrapporter; GRI och ESG-ratings; attityd;

    Sammanfattning : Problematisering: Studien har identifierat brist på forskning som redogör användbarheten av hållbarhetsrapporter för privatinvesterare i Sverige. Befintlig forskning har genomförts mest från företag och institutionella investerares perspektiv, därmed föreligger ett gap som behöver studeras. LÄS MER

  4. 4. Har du digital integritet? : En kvalitativ studie om hur Persuasive Technology påverkar upplevelsen av trygghet, trovärdighet och digital integritet på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Alexandra Olsson; Sara Dahlberg; [2022]
    Nyckelord :Digital Integrity; Persuasive Technology; Ethics; Experience-centered design; Social Media; Digital integritet; Persuasive Technology; Etik; Upplevelsecentrerad design; Sociala medier;

    Sammanfattning : Övergången till det digitala samhället har väckt frågor kring digital integritet och säkerhet. Flera studier visar på användares oro över insamling av personlig data. LÄS MER

  5. 5. Så tycker och känner jag om sociala medier - en kvalitativ studie om unga vuxnas relationer till sociala medier och känslorna som förknippas med olika plattformar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Nemrud Kurt; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; hälsa; nätverk; kommunikation; känslor; unga; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien kretsar kring unga vuxnas relationer till sociala medier ur deras eget perspektiv. Fokus fästs på vilka tankar och känslor som unga vuxna förknippar med särskilda digitala plattformar, såsom Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok, i syfte att undersöka hur de själva tycker att de påverkas – antingen positivt eller negativt – av dessa sociala medier. LÄS MER