Sökning: "Konsumenternas förtroende"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden Konsumenternas förtroende.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Anpassning till hållbart mode – En studie om konsumenters uppfattning om ett pantsystem för kläder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yasmin Ghnayem; Mikaela Nilsson; [2023-09-22]
    Nyckelord :pantsystem för kläder; hållbart mode;

    Sammanfattning : Den snabbrörliga modeindustrin, med sin höga omsättning av billiga och trendkänsliga klädesplagg, medför betydande miljömässiga och sociala konsekvenser. För att främja effektivitet inom textilåtervinningen är det nödvändigt att säkerställa flödet av insamlade material och minska mängden som hamnar i restavfall. LÄS MER

  3. 3. Influencer Whitelisting & Dark Posts : A Cross-generational Study on Consumers’ Perception and Trust in Social Media Advertisement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sofia Zangrande; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; influencer whitelisting; dark posts; social media marketing; influencers; consumer perception; message trustworthiness; millennials; gen-z; gen-x; influencer; marknadsföring; sociala medier; konsumenternas uppfattning; meddelandets trovärdighet;

    Sammanfattning : This paper investigates the perception of dark posts in influencer whitelisting (IWL) and their impact on consumers’ trust compared to other forms of sponsored content on social media. The study employed a mixed-methods approach involving a survey with open-ended questions to gather data from participants across different generational cohorts - GenZ, Millennials and Gen-X. LÄS MER

  4. 4. Effekten av influncer marknadsföring på konsumenter : En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Charlotte Krönlein; Hanna Kram; [2023]
    Nyckelord :Influencer marknadsföring; köpintention; varumärkeslojalitet; social identitetsteori; electronic word of mouth; Theory of Planned Behavior.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel Effekten av Influencer Marknadsföring på konsumenters: En studie av hur influencer kampanjer påverkar konsumenternas varumärkeslojalitet och köpintention Nivå C- uppsats, 15 hp Författare Charlotte Krönlein och Hanna Kram Handledare Afshin Afsharipour Examinator Svante Andersson Termin VT 2023 Syfte: Syftet med studien är att förstå effekten av hur influencers medverkan i kampanjer på konsumenters varumärkeslojalitet och köpintention, samt att undersöka eventuella skillnader mellan män och kvinnor i detta sammanhang. Studiens syfte är att skapa en förståelse för hur mycket influencers medverkan i kampanjer påverkar människors vilja att köpa företagets produkter och hur de bidrar till varumärkeslojalitet, samtidigt som den tar hänsyn till skillnader mellan män och kvinnor. LÄS MER

  5. 5. #Varumärkesskandal #Trending : En kvalitativ textanalys om hur varumärkesskandaler inom modeindustrin uttrycks samt tas emot på sociala medier

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jonathan Belmonte Lobos; Amanda Issa; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; celebrity marketing; brands; brand image; brand scandal; fashion scandal; digital marketing; Influencer marknadsföring; kändis marknadsföring; varumärke; varumärkesimage; varumärkesskandal; modeskandal; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Influencer- och kändismarknadsföring är idag vanligt förekommande. Många företag använder sig av denna marknadsföringsstrategi för att skapa ett större förtroende för företaget och dess varumärken. En kändis eller en influencer kan såväl stärka en varumärkesimage som försämra det. LÄS MER