CSR som värdeskapande strategi - En studie som utifrån en enkätundersökning utreder huruvida CSR kan skapa konkurrensfördelar genom attraktion av humankapital.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida CSR kan skapa konkurrensfördelar genom attraktion av humankapital. Teori: Uppsatsens teoretiska kapitel inleds med en redogörelse för den resursbaserade teorin vilken utgör grunden i vår studie. Läsaren presenteras också för begrepp som humankapital, strategic fit samt CSR. Tidigare forskning inom områdena kommer att beskrivas då de är av stor vikt för studien. Metod: Studien grundas i en deduktiv ansats där metoden är av tvärsnittsdesign. Vi har samlat in primärdata genom en kvantitativ enkätundersökning riktad mot sistaårsstudenter på civilekonomprogrammet vid Ekonomihögskolan i Lund. Denna data analyserades och prövades statistiskt genom ett antal chi-tvåtest. Slutsats: Resultatet från den empiriska undersökningen stödjer inte fullt ut att CSR kan skapa värde genom attraktion av humankapital. Ekonomistudenter tenderade att värdera CSR högt men när de ställdes inför ett val mellan CSR och en annan faktor prioriterades CSR bort. Vi fann heller inget samband som visade på att studenter i högre grad ville arbeta på de företag som de uppfattade hade bäst CSR-aktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)