Pedagogiskt förändringsledarskap, är det möjligt? : En studie om organisationsförändring och ledarskap i en kunskapsintensiv organisation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: I en värld av höga krav på anpassningsbarhet behöver organisationer förändras för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och effektiva på världsmarknaden. Syftet med denna uppsats är att undersöka ledarskapet i en kunskapsintensiv organisation som nyligen genomgått en organisationsförändring.  Med denna studie hoppas vi kunna belysa vikten av användandet av ett pedagogiskt ledarskap och problematisera dess användning i samband med organisationsförändringar. Informationen samlades genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med två chefer och tre medarbetare på ett forskningsinstitut. Resultatet av en tematisk analys visade att organisationens verksamhet karaktäriserades av arbetsintegrerat lärande och kompetensutveckling. Organisationens anställda framstod som högkompetenta och autonoma. Cheferna utövade ledarskap genom konsultation och medbestämmande där de tillsammans med medarbetarna kom överens om riktning mot gemensamma mål. Resultatet visade även att organisationsförändringen initierades av ledningen på grund av obalans mellan lönsamhet och organisationsstorlek. Det framgick att ledarskapet under förändringen förlorade de pedagogiska aspekterna av inflytande, meningsskapande och engagemang mot den gemensamma visionen. Vi tolkar detta som att organisationsförändringens karaktär inte gjorde det möjligt att utöva ett pedagogiskt ledarskap. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)