Visual kei memes : Digital fanart i en nätgemenskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Med frågeställnigarna: Hur uttrycks visual kei memes som visuell kultur? Hur möjliggör en ungdomskultur som visual kei olika former av identiteter? Så studeras visual kei memes med en netnografisk metod och som form för kommunikation på nätet. Detta görs av memes insamlade under perioden 20 september till den 26 oktober 2017. För undersöka hur de insamlade memearna används som kommunikationsmedel har jag följt en facebookgrupp, samt tre stycken sidor relaterade till visual kei på facebook. Memesen analyseras med diskursanalys med ett intertextuellt och intersektionellt perspektiv, med stöd från tidigare fanfiction forskning. För att resonera kring identitet används tidigare forskning kring ungdomars nätaktiviteter som stöd. Slutligen förs ett resonemang kring hur en didaktiskt kan arbeta med memes inom skolans bildundervisning. Som komplement undersöker den visuella gestaltningen #looli deltagarkultur på och utanför nätet. Denna gestaltning redovisades på www.facebook.com/hashtaglooli/ samt via utställning på Konstfack 8 till den 12 januari 2018. #looli höll även i ett samtal med besökare under utställningens vernissage som rörde sig om hur en kan arbeta med deltagarkultur inom bildämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)