En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. Parasite blev av intresse då filmen har fått ett så stort genomslag internationellt, bland annat genom att vara den första icke-engelsktalande filmen som vunnit en Oscar för “best picture”. Filmen har också blivit väldigt omtalad för just hur regissören Bong Joon-ho har lyckats att föra berättelsen om samhällsklassernas skillnader på ett kraftfullt sätt.  Studiens frågeställningar blev: Hur representeras makt och klasskillnader i filmen? Med vilka semiotiska resurser (färgsättning, ljus, kameravinklar, miljöer, kläder och kroppsspråk) reproduceras eller utmanas klasskillnader i filmen? Metodvalet är en visuell multimodal analys där tre filmsekvenser har analyserats. Fokus i studien låg på visuella element och andra icke-visuella delar som kommunicerar filmens handling. De teoretiska ramverken bygger på representationsteori, socialsemiotik och teorin om stereotyper. Dessa har hjälpt studien att ta hänsyn till de kulturella tolkningar och underliggande meningar som finns i filmen vilket blir ett underlag till denna studies analys. Tidigare forskning inom ämnet har fokus på representation, stereotyper, metaforer och ledtrådar då dessa är fenomen som frekvent uppkommer i Parasite.  Resultaten av studien visade att representationen makt och klasskillnader framställdes genom designval som miljöer, kroppsspråk, kläder m.m. Stereotyper om de rika och fattiga användes också, där fattiga är oärliga, bor trångt och saknar formell utbildning medan rika bär lyxiga kläder och bor glamoröst. Men filmen bryter även dessa stereotyper när en fattig person börjar bära kostym och upplevs då som framgångsrik. Studien bidrar till en ökad förståelse för hur visuella medier kan påverka människors synsätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)