Sökning: "Visuell multimodal analys"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Visuell multimodal analys.

  1. 1. ”What’s all the fuzz about?” : En analys av den komiska gestaltningen i Hot Fuzz

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :David Alkhed; Johan Axelsson; [2024]
    Nyckelord :Manus; komedi; klippning; filmfoto; Hot Fuzz; Edgar Wright;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar visuell komedi i Edgar Wrights actionkomedi Hot Fuzz (2007) och hur de tekniska komponenterna: filmfotografi och klippning används för att gestalta detta tillsammans med manuset. För att analysera detta görs ett urval på tre scener per analysdel som utgår från en av de komponenter som uppsatsen använder sig av genom en multimodal metod. LÄS MER

  2. 2. Multimodal analys av energiföretags texter på webben : Karlstad Energi och Hedemora Energis, webbpublicerade texters visuella och textuella likheter och skillnader efter Rysslands invasion på Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ruth Schliephacke; [2024]
    Nyckelord : the energy crisis; Karlstad Energy; Hedemora Energy; visually analyze; textually analyze; energy and electricity.; Energikris en ; Karlstad Energi; Hedemora Energi; visuell analys; textuell analys; energi och el.;

    Sammanfattning : Background and Purpose: The energy crisis that evolved from Russia’s attack on Ukraine had an impact on Swedish energy companies. Therefor these energy companies Karlstad Energy and Hedemora Energy published texts containing the word “energy crisis”. LÄS MER

  3. 3. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  4. 4. "Några lyckas, några dör" : En kvalitativ studie om hur kriminalitet framställs i svensk hiphop

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Perjans; Tobias Solberg; Sofie Ernerudh; [2023]
    Nyckelord :hiphop; gangsterrap; kriminalitet; populärkultur; MCDA;

    Sammanfattning : Denna uppsats diskuterar hur kriminalitet kan konstrueras genom analys av populärkulturella framställningar av kriminalitet utifrån ett historiskt jämförande perspektiv. Vi har gjort det genom en fallstudie av två svenska musikvideor inom genren hiphop, daterade från två olika decennier. LÄS MER

  5. 5. En studie om visuella klassrepresentationer och makt i filmen “Parasite” : En visuell multimodal analys av filmen “Parasite”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Adam Eriksson; Camila Torres; Supreeya Phionuan; [2023]
    Nyckelord :Visual multimodal analysis; Class differences; social semiotics; representation; stereotypes; Parasite; Visuell multimodal analys; Klasskillnader; socialsemiotik; representation; stereotyper; Parasite;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att analysera vilka klasskildringar som görs i filmen “Parasite” (2019) med fokus på semiotiska element, metaforer och stereotyper. Förhoppningen med studien är att bidra till allmänhetens kunskap om hur visuella resurser som kameravinklar, miljöer, kroppsspråk, kläder, ljus och färgsättning kan användas vid produktioner för att påverka publikens åsikter och uppfattning. LÄS MER