Secondhand i första hand

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie har sitt främsta syfte att med hjälp av Theory of Planned Behavior (TpB) undersöka befintliga användares intention att vara lojal via secondhand-appar. Vidare undersöks intentionen i relation till den adderade faktorn identitetsskapande community utifrån tidigare forskning och teorier. För att ge svar på studiens syfte har två forskningsfrågor utformats, som grundar sig i att utforska förståelsen för hur intention att vara lojala användare av en secondhand-app med hjälp av TpB-modellen, och hur en ny variabel kopplat till identitetsskapande community kan bidra till TpB i att förklara intention att vara lojal användare. Studien har sin ontologiska utgångspunkt i postpositivismen och har undersökts med en kvantitativ metod där det empiriska materialet samlats in genom ett frågeformulär. Det slutliga resultatet som det empiriska materialet frambringat visar på att endast en av de fyra hypoteserna var statistiskt signifikanta. Resultatet visar att vi inte kan se något samband mellan varken attityd, subjektiv norm, eller identitetsskapande community till den beroende variabeln intentionen att vara lojal användare av secondhand-app. Däremot visar resultatet att det finns ett samband mellan upplevd beteendekontroll och intentionen att vara lojal användare av secondhand-app. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att den variabeln som mätte det faktiska beteendet visar på ett samband med det faktiska beteende som vi mätt i den beroende variabeln. Trots att resultatet inte kunde visa något samband mellan de resterande variablerna menar vi på att studien kan användas som underlag för att vid framtida forskning konstruera alla variabler med syfte att undersöka beteendet snarare än intentionen. Denna studie anser vi bidrar till forskningsområdet Strategisk Kommunikation, då kommunikativa aspekter undersökts och trots flera förkastade hypoteser har mothypoteserna lagt grund för vidare forskning inom ämnet. Nyckelord: intention, community, identitet, lojalitet, TpB, secondhand-app, Generation Z

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)