Manpowers företagskultur : ur ett konsultperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problem: Bemanningsbranschen har under de senaste åren ökat oerhört. Allt fler företag ser konsulter som ett alternativ till fasta anställningar. Nya marknadsdelar som exempelvis vården har blivit tillgängliga vilket gjort att bemanningsföretagen kunnat bredda sin verksamhet. I denna växande bransch finns behovet av en specifik företagskultur för de konsulter som inte fysiskt befinner sig på det kontor där de är anställda. Många av de anställda är kvinnor och befinner sig i åldersgruppen 20-35 år, en intressant aspekt är därför varför just denna grupp av individer söker sig till bemanningsbranschen. Syfte: Syftet med detta arbete är att klargöra företagskulturen inom ett specifikt bemanningsföretag [Manpower]. Underordnat detta kommer även kulturens påverkan på och av organisationen, medlemmarna och den interna kommunikationen att tydliggöras. Undersökning: För att uppnå det ovanangivna syftet genomfördes en kvalitativ undersökning. 12 djupintervjuer gjordes med konsulter och 2 djupintervjuer gjordes med PA. Dessutom genomfördes en djupintervju med det aktuella företagets informationschef. Slutsatser: För Manpowers del har företagets kultur ett dubbelt syfte: dels ska den locka nya konsulter till företaget och dels ska den binda samman de konsulter som finns ute på uppdrag. Kulturen påverkas av vilka medlemmar som finns i organisationen (varav många kan sägas höra till Generation X), hur kommunikation sker och hur organisationen är uppbyggd. Dessutom påverkas dessa element även av kulturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)