Fyra specialpedagogers erfarenheter av elever i matematiksvårigheter : En studie om specialpedagogik i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från Matematiska och systemtekniska institutionen

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka specialpedagogers erfarenheter av elever i matematiksvårigheter. För dessa elever har specialpedagogen en viktig funktion. Utifrån detta väcktes ett intresse att undersöka specialpedagogens erfarenheter av elever i matematiksvårigheter. Fyra specialpedagoger intervjuades enligt semi-strukturerade intervjuer. De intervjuade har varit relativt samstämmiga om vad eleverna har svårigheter med och de bästa arbetsmetoderna samt vilka orsaker som kan ligga till grund för matematiksvårigheter. Resultatet av undersökningen visar att matematiksvårigheter är ett komplext område, där många orsaksförklaringar behöver beaktas för att hjälpa berörda elever. Vidare visar resultatet att samtliga intervjuade anser att specialpedagogiska insatser ofta är tillräckliga för att lyckas vända elevernas svårigheter och att elever i behov av särskilt stöd i matematik behöver specialutformad undervisning i mindre grupp eller enskilt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)