Hur 3PLs kan skapa värde genom sitt tjänsteutbud - En studie som undersöker köpare av tredjepartslogistik och deras syn på värdeskapande aktiviteter inom sjötransport

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Priset har länge varit en central del i valet av 3PL-aktör, vilket resulterat i en hårt prispressad bransch. Låg marginal har i sin tur medfört problematisering i att tillföra nya innovationer inom branschen. För att bryta denna onda cirkel måste 3PL-aktörer skapa värde till deras kunder för att rättfärdiga ett högre pris. För att undersöka närmare hur 3PL-aktörer kan skapa värde för sina kunder genom sitt tjänsteutbud har studien fokuserats på hur kunderna värdesätter 3PL-aktörens tjänster och vad de saknar från dessa. Insamling av empiriskt material har gjorts genom ingående intervjuer med strategiska inköpare av logistiktjänster från fem stora svenska företag. Resultatet har sedan tolkats med hjälp av bland annat tre olika perspektiv som skall förklara bakgrunden till hur företagen värdesätter de erbjudna tjänsterna. I analysen lyfts hur stor betydelse priset har gentemot en mer värdeskapande och effektiv process. Pris har en central roll i valet av 3PL, men värdet av en djupare relation mellan parterna anses som ännu viktigare. Uppsatsens slutsats visar på att kunderna till 3PL-leverantör värdesätter djupare samarbeten med högre integration via affärssystem och personlig kontakt. Att skapa en så effektiv och standardiserad process som möjligt är att föredra. Hur företagen värdesätter de erbjudna tjänsterna är beroende på varje företags enskilda förutsättningar och tillgångar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)