Medborgarens fokus - ett perspektivskifte : Kommunens roll gentemot medborgaren

Detta är en Master-uppsats från KTH/Urbana och regionala studier

Sammanfattning: Att skapa en god relation till medborgaren är en utmaning för de flesta kommuner. Botkyrka kommun har länge arbetat med medborgardialoger och demokrati men ändå har medborgarnas förtroende minskat. För att vända trenden genomförde Botkyrka kommun 2013 ett perspektivskifte till Medborgarens fokus, att arbeta med istället för åt medborgarna, och införde en processorienterad organisationsförändring vid årsskiftet 2015-2016. Syftet med detta arbete är att undersöka vad begreppet Medborgarens fokus innebär och hur det kan påverka planeringspraktiken. För att svara på syftet har intervju genomförts med Botkyrkas kommundirektör. En dokumentstudie har även gjorts samt jämförelse mellan Botkyrka kommuns tankar om Medborgarens fokus med managementkoncept från vården, Patientens väg, och forskningsprojektet Mellanplats.   Studien visar att ett ökat samarbete mellan kommun och medborgare önskas uppnås med Medborgarens fokus, för att tillsammans tillgodose medborgarens behov och där planeraren kan assistera och guida medborgaren genom smidigare kommunala flöden. Analysen visar att olika planeringsideal och underliggande motiv har stor påverkan på resultatet och att Botkyrka kommun därför bör skapa en tydlig formulering och arbeta för en gemensam syn på mål och syfte med konceptet Medborgarens fokus. En slutsats är att Botkyrka kommun genom Medborgarens fokus kan skapa en starkare relation med medborgarna och vinna deras förtroende om konceptet lyckas vid implementeringen. Medborgarens fokus kan leda vägen in i framtidens sätt att se på kommuners roll gentemot medborgaren. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)