Matematiksvårigheter för elever med svenska som andraspråk

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Detta arbete ska undersöka om det går att hitta matematiksvårigheter hos elever som har svenska som andraspråk. Efter en sökningsprocess har skribenten kommit fram till att det finns en del matematiksvårigheter som är kopplade till språket. De svårigheterna tas upp i detta arbete och hur tvåspråkighet kan påverka eleven i dennes undervisning. Att man har svenska som ett andraspråk leder till svårigheter att kunna förstå och kommunicera matematik, speciellt eftersom ämnet behandlar en hel del olika begrepp. Vidare tar arbetet upp hur man kan ta till nytta av elever tvåspråkighet i undervisningen för att på så sätt kunna hjälpa eleven. Men skolan och även läraren måste anpassa dess upplägg och deras undervisningar för att en förändring ska kunna ske. Men även för att eleven ska kunna ta del av sitt andra språk och kultur i matematikundervisningen som en hjälpfaktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)