En studie i klassrumsklimatets betydelse för lärandet.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Sofia Svensson; [2011]

Nyckelord: sociokulturellt perspektiv; klassrumsklimat; socia;

Sammanfattning: Sammanfattning: I uppsatsen undersöks klassrumsklimatets betydelse för lärandet utifrån ettsociokulturellt perspektiv och utgår från den övergripande frågan hur man som lärare kan arbeta medsina elever för att skapa ett klassrumsklimat som gynnar lärandet. Delfrågorna avser vilka aspekter somär viktiga att inkludera och ta i beaktande i utformningen av det praktiska arbetet för att gynna lärandesamt hur lärare och elever resonerar kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet. Vad är viktigt fördem och hur önskar de arbeta för att skapa gynnsamma förutsättningar? Detta undersöks genomlitteraturstudier av tidigare forskning samt genom insamling av empiriskt material i form av kvalitativasamtalsintervjuer med elever och lärare som ingår i samma arbetslag. Utifrån detta dras slutsatser ochförs ett diskuterande resonemang kring klassrumsklimatets betydelse för lärandet.Det finns en samstämmighet mellan litteraturen och det empiriska materialet då klassrumsklimatet avsamtliga tillskrivs en central roll för lärandet. Enligt eleverna är klassrumsklimatet lärarens ansvar ochdenne är också avgörande för stämningen i klassrummet. Klassrumsklimatet avgör vilkaundervisningsformer, metoder och arbetssätt som är möjliga att genomföra i klassrummet, vilket iförlängningen påverkar elevernas lärande då det finns vissa arbetssätt som ses som mer gynnsamma änandra inom det sociokulturella perspektivet.Arbetet kan tillföra en ökad medvetenhet om klassrumsklimatets betydelse för lärandet samt hur lärarenkan bidra till en förbättring av, alternativt bevarandet av ett gott klassrumsklimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)