Språkintroduktionens kunskapskrav : En studie om hur kunskapskraven kan förstås av nyanlända elever och tydliggöras av lärare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: På senare år har antalet nyanlända elever ökat markant på Språkintroduktionsprogrammet över hela riket. Dessa elever behöver snabbt tillägna sig svenska språket för att kunna kommunicera och skaffa sig en utbildning. Nyanlända elever som kommer till Sverige i gymnasieåldern är nybörjare i svenska språket och har olika skolbakgrund men de har ändå uppnått en relativt hög kognitiv nivå. Läroplanen betonar att språkutvecklingen är all ämneslärares uppdrag. Samtidigt är undervisningen i svenska som andraspråk ett extra stort ansvar. Kunskapskraven i svenska som andraspråk för årskurs 9 är högt ställda för nyanlända elever på språkintroduktionen och därför undersöks i denna studie vad nyanlända elever har för förståelse av kunskapskraven och kurssyftet. Lärare som undervisar nyanlända elever har en utmaning i att anpassa språket samtidigt som innehållet inte bör förenklas. Studiens syfte är även att undersöka hur lärare tydliggör kunskapskraven och kurssyftet för eleverna samt hur lärare ser på bedömning utifrån kunskapskraven.            I denna studie har en kvalitativ metod, som baserats på halvstrukturerade intervjuer, använts för att på bästa möjliga sätt besvara frågeställningarna. Det framgick att två av sex intervjuade elever har visat förståelse för kunskapskraven och kurssyftet. Enligt deras lärare har dessa elever lyckats uppnå en språknivå som hjälper dem att förstå innehållet. Resultatet har även visat att två av tre intervjuade lärare bedömer elevernas språkutveckling utifrån kunskapskraven och tydliggör dem. Den tredje intervjuade läraren väljer dock att inte förklara kraven varken under undervisning eller under sin bedömning av elevens språkutveckling. Studien har kommit fram till att det saknas en länk mellan kunskapskraven i svenska som andraspråk för årskurs 9 och den faktiska språknivå som nyanlända elever befinner sig i. Problematiken som undervisande lärare möter idag behöver undersökas samt användning av Skolverkets stödmaterial behöver tydliggöras och styrkas med föreläsningar för lärare i alla ämnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)