Ett telekomföretags förmåga att ta till sig användarrespons

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Det är svårt att utveckla en mobiltelefon som är attraktiv för alla olika typer av slutanvändare. En av faktorerna som gör att mobiltelefonen anses som attraktiv är att den skapar mervärde genom att uppfylla slutanvändarens behov och önskemål. Studien undersöker vilket värde som läggs på användarresponsen, som inhämtas via användningstest, i utvecklingen. Detta försöker studien besvara genom kvalitativa intervjuer med två testledare från Sony Ericsson, samt sex användare som deltagit i användningstest. Intervjuerna fokuserade på respondenternas åsikter om värdet av användarrespons. Detta gav ett helhetsintryck av hur användarresponsen värderas under utvecklingen av mobiltelefoner. Studien fann att Sony Ericsson kunde värdera användarresponsen högre genom att välja användare från en bredare målgrupp och involvera dessa i ett tidigare skede av utvecklingen. Studien fann även att de användare som deltagit i användningstest ansåg sig vara kluvna till hur Sony Ericsson värderade deras respons. Detta då de fick en känsla av deras deltagande var värdefull men de fick trots detta inte ta del av vad deras respons hade inneburit för utvecklingen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)