Personalisering med virkning : Emotionellt hållbara produkter genom prosumtion ochanvändarcentrerade metoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Studien undersöker hur man med virkningen kan göra det möjligt för användaren att agera somprosument, samtidigt som de kan personalisera en produkt som bidrar till emotionell hållbarhet.Anledningen var för att öka det emotionella värdet i produkten vilket leder till en längre livscykel. Teoriernasom lade grund för projektet är design för emotionell hållbarhet, design för personalisering, samtprosumtion. Vidare användes användarcentrerade metoder för att skapa stor förståelse för användarensbehov och önskemål. Intervjuer och enkäter samlade in grundinformation, medan återkopplingoch användartester med användaren gav en djup förståelse av deras behov inom det specifikaforskningsområdet. Designmetoder som skiss, prototyper, experiment, urvalsmetoder, samt produktresaformade slutkonceptet och resultatet av studien. Detta var ett avlastningsbord där användaren agerarsom prosument genom att virka två av hyllplanen samtidigt som de ytbehandlar träkonstruktionen själva.Det gör det möjligt att personalisera produkten, vilket leder till emotionell hållbarhet. I diskussionen tasdet slutligen upp förslag på vidareutveckling som lyfter vikten av användarcentrerade metoder för enlyckad emotionellt hållbar produkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)