Motivation i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv : Ur ett lärar- och elevperspektiv

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka om det fanns motivationsskillnader mellan könen i idrott och hälsa 1 på gymnasiet. Därtill ville vi veta hur lärare arbetar med motivation och om elevens inställning till ämnet påverkar lärarens betygssättning. Vi har använt oss av både kvalitativ och kvantitativ metod, där vi har intervjuat lärare och skickat ut enkäter till elever för att både få ett lärar- och elevperspektiv. Resultatet av vår undersökning tyder på att det fanns motivationsskillnader mellan könen och att inställningen till viss del påverkar betygssättningen. Undersökningen tyder på att pojkar är mer motiverade till ämnet än flickor. Mer elevinflytande skulle kunna bidra till en högre motivation hos både pojkar och flickor, vilket också skulle kunna främja ett högre deltagande i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)