Arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga med autismspektrumtillstånd : En kvantitativ litteraturöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är en funktionsnedsättning som påverkar social interaktion, kommunikation och beteende. Arbetsterapeutiska interventioner kan hjälpa barn och unga med AST att förbättra sin förmåga att delta i dagliga aktiviteter. Trots denna viktiga funktion, saknas fortfarande en sammanställning av forskning gällande vilka arbetsterapeutiska interventioner erbjuds i dagsläget för barn och unga med AST. Syfte: Syftet med denna studie var att sammanställa och beskriva arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga med AST. Metod: Denna studie är genomförd som en litteraturöversikt. En systematisk sökning genomfördes i databaser PubMed, CINAHL och AMED för att hitta relevanta studier. Endast kvantitativa studier inkluderades, där interventionerna utfördes av arbetsterapeuter. Dataanalysen för de 10 artiklarna i denna studie genomfördes i enlighet med Friberg (2022) och baserades på OTIPM:s (Fisher &Marterella, 2019) fyra interventionsmodeller som ett ramverk för att strukturera informationen. Resultat: Resultaten visade tre modeller av arbetsterapeutiska interventioner: pedagogisk modell, modell för aktivitetsträning och kompensatorisk modell. Pedagogisk modell inkluderade social färdighetsträning, coaching för aktivitetsutförande (OPC) och I-ADL träning med hjälp av teknik. Modellen för aktivitetsträning inkluderade sensorisk integrationsterapi med eller utan hjälpmedel och intervention med användning av ett robottdjur. Kompensatorisk modell inkluderade användning av teknik, anpassningar av miljön och användning av hjälpmedel. Slutsats: Studiens resultat visade att det finns en betydande inriktning mot föräldrar och anhöriga i de beskrivna interventionerna, vilket betonar deras viktiga roll. Möjligheten att kombinera olika interventionsmodeller och använda arbetsterapeutiska praxismodeller som stöd i interventionens planering och utförande har också identifierats. Dessa interventioner bör vara individanpassade och syftar till att skapa optimala förutsättningar för att uppnå önskade mål och förbättra livskvalitén för barn och unga med AST. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)