Demokratiska läroprocesser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Andreas Larsson; Lukas Axelsson; [2018]

Nyckelord: Education; Democracy;

Sammanfattning: Vi har sammanställt den här texten genom att jämföra och reflektera kring olika källor. Vi har haft som ambition och mål att svara på våra frågeställningar med hjälp av adekvat forskning. Vi inleder texten med en kort historieöversikt för att ge läsaren en inblick kring det problematiska med begreppet demokrati och värdegrund. Därefter skriver vi om vikten av att utbilda demokratiska medborgare och exemplifierar med olika tillvägagångsätt för läraren. Läraren har det främsta ansvaret när hen bemöter eleverna i klassrummet, därför är det viktigt att läraren har en bred repertoar av metoder för att kunna lyckas med lärarnas dubbla uppdrag (kunskapsutlärning tillsammans med att utbilda demokratiska medborgare). Vi avslutar texten med en kort diskussion och sammanfattning som baseras kring vad vi har funnit efter botaniserandet av våra källor och försöker svara på vår frågeställning samt att vidga vyn för vidare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)