Patienters upplevelser av information från och interaktion med sjuksköterskan i samband med en stomioperation : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Tarmsjukdomar är en bakomliggande orsak till att patienter ibland måste genomgå en stomioperation, akut eller elektivt. Stomin anläggs i permanent eller temporärt syfte. En stomioperation innebär en livsomställning för patienten, vilket kan medföra både fysiska och psykiska påfrestningar. Kroppsuppfattning och självkänsla hos en patient som genomgår en stomioperation förändras, men med hjälp och stöd från sjuksköterskan kan patienten återfå kontroll och höja känslan av egenvärde. Syfte: Syftet var att beskriva hur patienter upplever den information de får från och interaktionen de upplever med sjuksköterskan i samband med stomioperation. Metod: Kvalitativ litteraturstudie där 10 kvalitativa artiklar kvalitetsgranskats med hjälp av Forsberg och Wengströms (2013) checklista och analyserats utifrån Graneheim och Lundmans (2004) beskrivning. Resultat: Resultatet delades in i två huvudkategorier och åtta underkategorier. Studien påvisar att patienternas upplevelser av information och interaktion i samband med en stomioperation från sjuksköterkan påverkar deras anpassning till stomin och det dagliga livet. Resultatet visar en bristande kompetens hos sjuksköterskor i att informera och att interagera med patienterna. Slutsats: Patienterna upplevde på varierande sätt brister i information från och interaktion med sjuksköterskor i samband med stomioperation. Bristerna påverkade patienternas anpassning till stomin negativt och de kände sig inte redo att ta hand om egenvården hemma. Kommunikation är, enligt Travelbee, det viktigaste verktyget en sjuksköterska kan använda sig av för att etablera en god relation med en patient. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)