Konflikter; ett tidskrävande arbete i fritidshemmet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I denna kandidatuppsats undersöks hur sex fritidslärare på fyra olika verksamheter arbetar och hanterar konflikter på fritidshemmet. I studien undersöktes deras syn på konflikter, konflikthantering och hur de arbetar förebyggande med konflikter. Genom våra intervjuer får vi inblick på deras verksamhet, om de har samsyn gällande konflikter med sina kollegor och om de använder sig av några metoder eller strategier när de arbetar med konflikter. Vi använder oss av det sociokulturella perspektivet för att analysera resultatet av vår studie. Resultatet visar att fritidslärare inte använder sig av en viss metod eller strategi utan istället anpassar de sig till individen som är i konflikten. Många känner sig stressade när konflikter uppstår då tiden inte alltid räcker för att lösa konflikten och samtidigt få verksamheten att fungera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)