Idrott och hälsa -Hur arbetar gymnasielärare med spänningsreglering och mental träning? : Lärares syn på hälsa i förhållande till spänningsreglering och mental träning samt lärares kompetens i ämnet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Den psykiska ohälsan bland unga har ökat i Sverige idag. Det ställs höga krav på ungdomar både i skolan och på fritiden. Detta leder för många till stress, oro och ångest. I ämnet idrott och hälsa 1 på gymnasiet förväntas eleverna tillskanska sig kunskap om stresshantering och mental träning. Vilket är en av delarna i det centrala innehållet. Skolinspektionen har i sina undersökningar observerat att undervisningen ute i skolorna lägger för lite tid på dessa delar samt på hälsoaspekter i stort. Denna studie ämnar till att ta reda på hur lärarna arbetar med spänningsreglering och mental träning. För att ta reda på detta har fyra lärare på gymnasiet intervjuats. Resultatet visade att samtliga lärare arbetade med spänningsreglering och mental träning på något sätt. Dock ansåg tre av fyra lärare att dessa områden delvis marginaliserades och att de hade kunnat arbeta med dessa ämnen i högre utsträckning. Utifrån Skolverkets betygskriterier skall spänningsreglering och mental träning inte betygsättas vilket visade sig vara en av anledningarna till att dessa ämnen marginaliserades i undervisningen. Ett annat resultat som framkom var att lärarna uppfattade sin egna lärarutbildning som bristfällig inom just dessa områden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)