En kvalitativ studie om skolsköterskors syn på sitt uppdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur skolsköterskor ser på sitt uppdrag och vad de anser ingår i deras uppgifter. Metoden var en enkät- och intervjustudie med en kvalitativ ansats, för att på detta sätt kunna få en fördjupad förståelse för upplevelser och erfarenheter. Resultatet visade att hälsosamtal är något som alla skolsköterskor arbetar med, vilket innebär en kartläggning av elevernas medicinska, fysiska och psykiska hälsa. Att arbeta förebyggande mot enbart psykisk ohälsa är inget som skolsköterskorna anger prioriteras på grund av exempelvis tidsbrist, vilket flera upplever som en svårighet i arbetet. Den slutsats som kan dras från undersökningen är att skolsköterskor upplever att de ingår många uppgifter i deras uppdrag och att de skulle behöva mer utbildning inom vissa områden. Utifrån denna studie skulle det vara intressant att intervjua rektorer för att undersöka hur de ser på skolsköterskornas uppdrag eftersom det är de som har huvudansvaret för elevhälsan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)