Sökning: "klassrumsstrukturer"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet klassrumsstrukturer.
1. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER
2. ”Inte ett leende före höstlovet” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och upplevelser av mottagandet av en ny skolklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskollärare resonerar om arbetet med mottagandet av en ny skolklass. Ämnet är relevant att undersöka närmare eftersom lärare har viss professionell frihet att själva utforma sin undervisning, vilket kan medföra såväl likheter som skillnader i val av arbetssätt och förhållningssätt. LÄS MER
3. Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språkutifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olikatextaktiviteter i ett antal helklassamtal i gymnasieskolan inom ämnena svenska och filosofisamt textaktiviteternas pedagogiska funktioner. LÄS MER
4. Bestående klassrumsstrukturer i förändring
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen utgörs i stort sett av en undersökning, vars syfte är att bekräfta eller dementera den tes som varit utgångspunkt. Tesen är att traditionella klassrumsstrukturer som är relativt bestående över tid kan förändras eller brytas om läraren använder sig av icke-traditionella undervisningsmetoder. LÄS MER