Money on the wall : En analys av den samtida konstens värdeproduktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

Sammanfattning: Uppsatsen tittar på värdeproduktionen inom konst med utgångsläge i tre samtida konstverk, som i samband med dess försäljning varit utmärkande. Dessa verk är Rabbit (1986) av Jeff Koons, Propped (1992) av Jenny Saville och Girl with Balloon (2006) av Banksy. Uppsatsen sammanför för första gången dessa tre verk och ställer sig den retoriska frågan om hur det kommer sig att Koons säljer dyrare än Saville men att Banksy är populärare än Saville? Det empiriska materialet är konstverken, litteratur och auktionskataloger. Syftet som föreligger uppsatsen är att undersöka relationen mellan konstens estetiska uttryck i förhållande till dess ekonomiska marknadsvärde samt den uppmärksamhet som genereras genom popularitet och kontroversiella handlingar/aspekter. Frågeställningarna rör både kontextuell biografisk bakgrund av verk och konstnär, samt ifrågasätter vilka gemensamma teman som är involverade inom konstens värdeproduktion i samband med försäljning. Detta görs med hjälp av social konsthistorisk teori. Uppsatsen är uppdelad i två huvudkapitel. Produktionskontext kapitlet presenterar varje konstnär och verk med hjälp av panofskys ikonologiska/ikonografiska analysmodell i tre nivåer. Det andra kapitlet Försäljningskontext tittar på försäljningen i samband med världens två största auktionshus, med grund i auktionskatalogerna och litteratur. Resultatet visar att tre olika teman är involverade inom konstens värdeproduktion. Dessa är ekonomiskt värde, konstnärligt värde och uppmärksamhetsvärde. Analysen visar att dessa tre teman är beroende och dirigerande av varandra inom konstens värdeproduktion och att de alltid är i samverkan med varandra. Det framgår också av undersökningen att uppmärksamhets värdet är flyktigt och högt beroende av produktionskontexten primärt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)