Svenska förskolors arbete med fokus på barn i behov av särskilt stöd på väg upp till förskoleklassen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: De viktigaste aspekterna i denna studie har varit att studera barn i behov av särskilt stöd i övergången mellan förskola och förskoleklassen. Vi har genom kvalitativa intervjuer fått ta del av hur deras arbete ser ut med barn i behov av särskilt stöd på förskolan. Sedan har vi transkriberat intervjuerna och analyserat materialet för att komma fram till ett resultat. För att kunna genomföra studien var vi först tvungna att ta reda på vilka barn som är i behov av stöd och vilka barn som innefattas i begreppet. Syftet med studien är att studera vilka stöd och verktyg som barn får med sig i övergången mellan förskolan och skolan. Resultatet visade på samspelet mellan hemmet, förskolan och skolan. Pedagogens förtroendefulla ansvar och hur hen kan ta nytta av specialpedagoger och myndigheter för att underlätta sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd. Vi kunde se hur barnen anpassade sig till olika situationer och hur viktig anknytningen är i barngruppen. Även hur verktyg kan vara till nytta för de barn som inte är i behov av stöd blir synligt i studien och att alla kan vara i behov av stöd någon gång. Det som framkom i resultatet var hur övergångar kan gå till för barn i behov av särskilt stöd och hur de bör gå till för att skapa en optimal miljö och samspel mellan hemmet, förskolan och skolan med barnet i fokus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)