Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares didaktiska perspektiv om högläsningrelaterat till fysisk miljö och språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare resonerar om högläsning i förskolan. Vi valde att göra en intervjustudie för att ta reda på förskollärarens synsätt på högläsning utifrån tre olika teman som är högläsning i förskolan, den fysiska miljön och barns språkutveckling. Dessa tre aspekter speglar innehållet i vårt arbete och var fokuset under intervjuerna. Nio respondenter från olika delar av Sverige har intervjuats[i denna undersökning och bidragit med sina tankar och åsikter om högläsning i förskolan. Arbetet har visat att förskollärare ser högläsning som en viktig del i förskolans verksamhet och att det gynnar barnens språkutveckling. Högläsning är en rutin i arbetet hos de flesta förskollärarna men det framkommer att en del har bristfälliga rutiner. Stora barngrupper har flera förskollärare nämnt som ett hinder för högläsningen.  Arbetet beskriver hur den fysiska miljön påverkar högläsningen i förskolan. Några av respondenterna menar att den fysiska miljön har stor påverkan på barnens möjligheter till lärande genom högläsning. Språkutveckling är även ett tema som kommer belysas. Några av respondenterna förklarar att de arbetar med högläsning för att främja barnens språkutveckling på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)